مزه زندگی یک دانشجوی دکتری

روزنوشته های یک دانشجوی PhD

مزه زندگی یک دانشجوی دکتری

روزنوشته های یک دانشجوی PhD

یک تجربه در مورد بالا نیامدن ویندوز

همونطور که قبلا هم گفتم، من شبها موقع خواب لپ تاپم رو روی زمین جلوی چشمم میزارم و بعد از یه مقدار وب گردی و زیر و رو کردن سایت ها hibernate میکنم و میخوابم. صبح ها هم حوالی ساعت 7:30 یه دور بیدار میشم  و موبایلم رو از حالت پرواز خارج میکنم و یه نگاه سریع به ایمیلها و تلگرام و ... میندازم و بعد دوباره وارد فاز بعدی خوابم میشم که معمولا تا حدود 8:30 یا 9 صبح است. اونجا که بیدار میشم، در همون حالت خوابیده، دستم رو از روی تخت به سمت لپ تاپ دراز میکنم و اون رو روشن میکنم و یه دور سریع تو سایت ها میزنم و بعد از اون روز من کامل شروع میشه.

سه شب قبل دقیقا همین کارها رو کردم و بعد از دیدن چند تا فیلم از ی.وتیو..ب خوابیدم و صبح هم با همون حالت خواب آلوده دگمه لپ تاپ رو زدم که روشن بشه و ببینم دنیا دست کیه! در حالی که چشمام هنوز کامل باز نبودن، یه دفعه دیدم که صفحه لپ تاپ آبی است و میگه ویندوز بعلت خطای فلان نمیتونه راه اندازی بشه. چشمای نیمه بازم یه دفعه کلا باز شدن! لپ تاپ رو خاموش کردم و دوباره روشن کردم، اما پیغام همون قبلیه بود. دیگه کاملا بیدار شده بودم و تو ذهنم شروع کردم به حساب و کتاب که من چقدر اطلاعات مهم روی لپ تاپ دارم. دیدم که 80 درصد اطلاعاتم مهم هستن اما در نهایت جایی برای نگرانی نبود چون تمام اونا روی DropBox بودن. از طرفی با خودم مرور کردم که چقدر اطلاعات شخصی و محرمانه دارم (برای حالتی که خودم نتونم مشکل رو درست کنم و باید لپ تاپ رو ببرم به کسی برای درست کردن بدم) که دیدم هیچ اطلاعات محرمانه و عکس شخصی وجود نداره. پس همون ده دقیقه اول خیالم از بابت اطلاعات راحت شد و به آرامش رسیدم. حالا باید دنبال خطا میرفتم، اینکه بفهمم چی میگه و راه حلش چی هست. یه کامپیوتر قدیمی مربوط به 5-6 سال پیش من دارم که این روزها استفاده خاصی ازش نمیکنم و صرفا به پرینتر وصل هست. اون رو روشن کردم و شروع کردم به جستجو در مورد خطا و راه حل های ممکن. اولین راه حل و منطقی ترین راه حل این بود که CD یا فلش boot ویندوز رو برای repair ویندوز استفاده کنم. من یه CD ویندوز قفل شکسته داشتم اما از اونجایی که لپ تاپم CD درایو نداره باید فلش بوت می ساختم. روشهای ساختن فلش بوت رو پیدا کردم اما اولش نتونستم این کار رو انجام بدم. یکی دو ساعتی من درگیر ساختن فلش بوت بودم و باز هم همچنان اینترنت رو برای یافتن راه حل دیگه زیر و رو میکردم. در این مرحله به جایی رسیدم که گفتم کاش از سیستم backup image گرفته بودم و راحت سیستم رو برمیگردوندم به اون زمانی که درست کار میکرد اما این کار رو نکرده بودم. در این احوال، یه دفعه متوجه شدم که لپ تاپ های Lenovo یه دگمه ای به اسم novo دارن که به درد همین جور وقتا میخوره (همه لپ تاپ ها چنین چیزی دارن و بسته به مارکشون محل و اسم دگمه فرق میکنه). اون دگمه رو که زدم، یه منوی کوچیک باز شد و یکی از آپشنهاش ریکاوری بود. با علم به اینکه چیزی برای از دست دادن ندارم، اون رو زدم و با کمال تعجب دیدم که ویندوز به شکل عادی بالا اومد بدون اینکه هیچ تغییری در وضعیت فایل ها رخ بده. در این حالت، اولین کاری که کردم یه backup image از سیستم گرفتم (با استفاده از خود ویندوز) بعد یه نرم افزار تعمیر boot configuration data رو که تو جستجوها دیده بودم، دانلود کردم و اجرا کردم. بعدش با کلی سلام و صلوات سیستم رو دو سه بار خاموش و روشن کردم ببینم آیا درسته یا نه. وقتی سیستمم درست شد، ساعت 15 بود. یعنی من حدود 5-6 ساعت وقت صرف کردم تا بتونم مشکلم رو خودم برطرف کنم و دیگه گذارم به پاساژهای کامپیوتری نیفته.

طبق این تجربه، مواردی که لازم هست شما مدنظر داشته باشید رو اینجا لیست میکنم، شاید که یه روزی عمل کردن به هر کدوم از اینا به دردتون بخوره:

1- اطلاعات محرمانه و کاملا شخصی مثل عکس رو روی لپ تاپ نزارید؛ جای اینها روی هاردهای اکسترنال یا اکانت های شخصی اینترنتی هست. بالاخره لپ تاپ وسیله الکترونیکی هست و هر لحظه احتمال رخداد خطا براش هست و شاید لازم بشه که لپ تاپ رو برای مدتی مجبور بشید بدید دست آدم غریبه.

2- اطلاعات مهم تون مثل فایل های پروژه رو روی سیستم هایی مثل DropBox، GoogleDrive و OneDrive و ... قرار بدید. در این صورت همیشه نسبت به سالم بودن اطلاعات تون اطمینان دارید.

3- هر از گاهی با کمک خود ویندوز، یه backup image از سیستم تون بگیرید و روی هارد یا فلش بریزید تا در موقع نیاز بجای نصب مجدد ویندوز و از بین رفتن همه چیز براحتی سیستم رو به اون زمان مشخص برگردونید.

4- همیشه CD یا فلش boot ویندوز داشته باشید.

5- چنانچه کامپیوتر قدیمی دارید، همچنان اون رو نگه دارید و دور نیندازید چون وقتی یک سیستم خراب میشه، با کمک سیستم دیگه حتی اگر قدیمی باشه، امکان جستجو در مورد نوع خطا و پیدا کردن راه حل هاش براتون فراهم هست. اگر من چنین سیستمی نداشتم در نهایت مجبور بودم که راهی پاساژهای تعمیرات کامپیوتر بشم.

نظرات 8 + ارسال نظر
Gemma پنج‌شنبه 17 تیر 1395 ساعت 21:29

من هم از وقتی کامپیوتر رو روی حالت hibernate گذاشتم و چند بار مشکلات مشابهی پیش اومد، دیگه روی این مود نذاشتمش....

ولی تا جایی که من اطلاع دارم، مشکل از hibernate نیست؛ اگرم باشه، من نمی تونم ترک hibernate کنم!

وارش بارانی یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 03:35 http://vareshbarani.blog.ir

ممنون از راهکارها
در لب تاب های وایو یک کلید وجود داره به نام assist که در چنین مواقعی لب تاب رو به تنظیمات اولیه برمیگردونه

خواهش میکنم؛
ممنون بابت اشتراک گذاری اطلاعات در مورد وایو

ftmh یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 03:20 http://sarreseed2.mihanblog.com

سلام سمیرا جان امیدوارم حالت خوب باشه طاعاتو عبادات قبول

یاد زمانی افتادم که یک و نیم فصل از پایان نامه ام نوشته بودم و امروز و فردا میکردم تا ذخیره اش کنم یکجا دیگه، که نکرده بودم و همین حالت تو برا لب تابم پبش اومد، ب کمک تلفنی یکی از دوستان، رفتم رو safe mode او فایلامو سریع ریختم رو هارد .عد هم ویندروز و عوض کردم. تا اون موقع که ببه خیر گذشت حالت های بغض و گریه و عصبی و سکوت و جیغ باهم داشتم:)))..یک دفعه دیگه هم صفحه اش ابی شد که سی دی گذاشتم ریپیر ش کردم...ولی ماشالا تو با صبوری و ارامش مشکلتو حل کردی افرین....


ممنون از پستت خیلی خوب بود واموزنده...ولی من انجام بعضیاشو بلد نیستم بگردم تو نت و یاد بیگیرم و همچنین نکاتی که گفتی و رعایت کنم. باز هم هممنونم

سلام دوست خوبم
جمله آخر رو بسیار خوب گفتی؛ همیشه در مورد چیزایی که نمیدونیم، باید جستجو کنیم. من هم اگر امکان جستجو نمیداشتم، مطمئنا این مشکل رو نمی تونستم حل کنم.

Maryam h یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 02:06 http://words-world.blogsky.com

ممنون

ام شنبه 12 تیر 1395 ساعت 22:43

استادم کمر همت بسته تا منو هر طوری هست اخراج کنه همانطور که گفتین رفتم با افرادی که گفتین صحبت کردم، متاسفانه استاد راهنمام قبل از من با همشون صحبت کرده و دنبال راهیه که منو اخراج کنه نمی دونم بعد از 7 ترم تلاش چرا اینجوری برخورد می کنه خدارو فقط شکر می کنم که استخدام شدم

ای وای
استادتون خیلی غیر منطقیه؟! نمیشه یه مرتبه دیگه با خودش صحبت کنید و در مورد وضعیت بد کار و استخدام بهش بگید؟!
اما اینکه استخدامی تون مسجل شده، خبر خوبی هست.

محبوب حبیب شنبه 12 تیر 1395 ساعت 16:38 http://mahboobehabib.blog.ir

سلام سمیرا جان
ممنون بابت انتقال تجربه ات :)
امیدوارم مشکل این روزهات هم به زودی حل بشه. راستی میشه بپرسم تا حالا چقدر مقاله داری؟ کنفرانسی و ژورنالی؟ نزدیک دفاعی دیگه انشاء الله؟

سلام عزیزم
خواهش میکنم؛ در مورد وضعیت مقاله و اینجور چیزا ترجیح میدم حرفی نزنم.

آی دا شنبه 12 تیر 1395 ساعت 14:06 http://inthemoon.blog.ir

خیلی ممنون که اتفاقات رو با دقت تشریح کردی و مرسی بابت اطلاعات خوبت

خواهش میکنم؛ موفق باشید

احسان شنبه 12 تیر 1395 ساعت 09:38 http://hdana.blog.ir/

سلام
وقتتون بخیر
بسیار قابل استفاده و مفید بود
خصوصا دکمه novo که من اصلا نمیدونستم
بازم ممنون
ضمنا اگر زحمتی نبود ایمیلتون رو چک بفرمایید

سلام؛ خواهش میکنم
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد