مزه زندگی یک دانشجوی دکتری

روزنوشته های یک دانشجوی PhD

مزه زندگی یک دانشجوی دکتری

روزنوشته های یک دانشجوی PhD

خیلی ناراحتم

بچه ها با این فرمانی که ترامپ امضا کرده مبنی بر جلوگیری از ورود افراد هفت کشور مسلمان که ما هم جزو اونا هستیم، بدجوری ناراحتم؛ نه برای خودم بلکه برای دوستانم که اونجا هستن. ):

الان بین بچه ها حرف هست که اونایی هم که ویزای مولتیپل دارن، از آمریکا خارج نشن چرا که موقع برگشت ممکنه راهشون ندن. ):

بعدانوشت. متاسفانه این دستور رو ترامپ سه ماهه اجرایی کرده و بعد شرط گذاشته که اگر دولت ها به آمریکا در مورد اطلاعات متقاضیان ویزا همکاری کنن، ما این محدودیت رو برمیداریم. خب مسلما دولت کشور ما هم چنین کاری نمیکنه و در مورد شهروندانش اطلاعاتی به آمریکا نخواهد داد. این یعنی رفت و آمد مردم معمولی بین ایران و آمریکا برای همیشه تمام شد! فقط اونایی که پاسپورت آمریکایی یا گرین کارت دارن، میتونن برن و بیان.

از صبح که متوجه اجرای سه ماهه این قانون و شرط برداشتن اون شدم، تمام مدت چهره تک تک دوستام میاد جلوی چشمم. کاش میشد محل تولدمون رو خودمون تعیین کنیم.

نظرات 18 + ارسال نظر
یه بدبخت یکشنبه 24 بهمن 1395 ساعت 12:12

این روزها فقط از خدا میخوام حداقل یه مرگ راحت و آنی نصیبم کنه ...

من هم از این روزا زیاد داشتم و مطممئنم خیلی افراد دیگه هم چنین احساساتی رو تجربه کردن. تو اینجور لحظات با خدا راز و نیاز کنید و بهش بگید "فقط تو رو دارم، خودت یه راهی برام درست کن"
به این جمله ایمان داشته باشید و مطمئن باشید که خدا همه چیز رو به زیبایی و قشنگی براتون میچینه. این روزها من دو جای اتاقم که بیشتر جلوی چشمم هست، برگه ی کوچیکی به دیوار زدم که روی اون نوشتم:
Keep calm and Trust GOD
و همینطور برگه ای با نوشته "اندکی صبر، سحر نزدیک است".
معجزه جمله ای که گفتم به خدا بگید و این نوشته های روی دیوار رو دست کم نگیرید.
انشاالله که مشکلات تون هر چه سریعتر برطرف میشه.

. یکشنبه 24 بهمن 1395 ساعت 09:03

سلام
خوبین؟

سلام
ممنونم؛ خدا رو شکر روزگار میگذره
شما خوبید؟

دیمن یکشنبه 24 بهمن 1395 ساعت 00:08

سلام منم دلم خیلی از کامنت خانم .... پر شد
واقعا شرایط فقط برای نور چشمی ها بر وفق مراده ....اما از اون جایی که گله و شکایت دردی رو دوا نمیکنه
من خودم رو با جستجو توی این سایت علمی سرگرم کردم که مقداری از شر افکار بیکاری و بی پولی یک عالمه مشکلات فرار کنم.....ادرس رو میزارم شاید به درد یک نفر دیگه هم خورد ....البته برای پیدا کردن سوالات بی جواب دانشجوهای دکتری با استادهای بی سواد ما واقعا سایت محشر و مفیدی هست ...لازمه عضو شدنش داشتن ایمیل با اکانت دانشگاهی هستش...به امید روزهای بهتر برای همه مون ...همه به معنای واقعی........
https://www.researchgate.net/projects
https://www.researchgate.net/topics
https://www.researchgate.net/home

سها جمعه 15 بهمن 1395 ساعت 13:36

به خانم "سایه":

منظور خانم "نرگس" هم این نبود که کسی نه خارج درس بخونه. منظورشون چیز دیگه ایه از این صحبتا.... امثال خانم "نرگس" هم از اونایی کخ شما مد نظروتونه نیستند که پارتی و .... داشته باشند یا به جایی! وصل باشند.... کلاً منظور چیز دیگه ایه که صحبت راجع بهش این جا بی فایده است....

رامین سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 22:00

ما با خانم نرگس مشکلی نداریم...مشکل ما با این طرز تفکر هست....توی هر جمعی همیشه از این قبیل دوستان داریم که زندگی به شدت بر وفق مرادشون شده(کاری ندارم از راه درست یا نادرست) و الان منکر هرگونه مشکل توی کشور هستن....همین انکار وجود مشکلات باعث شده هیچ وقت به فکر راه حل نیفتن....بله این عزیزان باید به فکر راه حل باشن چون فقط این عزیزان در مسند قدرت هستن...شورای شهر و شهرداری و استانداری و مجلس و .....شما کامنت سایه رو بخونید...امثال سایه ها زیادن....به هر دری زدیم و نشد....نذاشتن بشه....هرجا رفتیم گفتن شما شرایطش رو ندارید.....همیشه تقسیم مون کردن به خودی و نخودی.....
الان ما حمله نکنیم...حرف نزنیم....خب؟؟؟
(سمیرا خانم در صورت صلاح دید میتونید کامنتهای منو تایید نکنید و مشکلی نیست)

ببینید تمام حرفهای شما درسته و انکار مسئله باعث حل نشدن مسئله میشه. با این حال، جر و بحث با افرادی که در پست های بالای مدیریتی قرار ندارن، واقعا هیچ فایده ای نداره برای اینکه نه ما میتونیم نظر اونا رو قبول کنیم و نه اونا میتونن نظر ما رو قبول کنن چون اتفاقات برای هر کدوم به یه شکلی رقم خورده و بنابراین هرکس وضعیت رو از دریچه نگاه خودش تفسیر میکنه. تازه در صورتی که طرف مقابل رو متقاعد کنیم، باز هم هیچ اتفاقی نمیفته چون طرف مقابل هیچ مسئولیتی نداره که بخواد در اون سیاست هاش رو عوض کنه.

رامین سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 21:45

بحث حمله نیست...بحث اینه که در جامعه هم از صبح تا شب بلندگو دست برخی آدمهاست و همش دارن از وضعیت گل و بلبل مملکت تعریف میکنن...روزنامه و تی وی و رادیو و .....حتی مترو و تاکسی وسینما و.....
ولی نمیدونم چرا اینهمه سنگ و صخره و کوه جلوی پای منو و امثال من هست....که صد البته مشکل از خود ماست! مشکل از منه وگرنه وقتی یکی میگه من هیچ مشکلی توی این کشور ندارم پس مسلما منم باید بتونم مثه ایشون باشم...حالا اگه نمیتونم دیگه از بی لیاقتی خودمه و نه هیچکس دیگه ای.....یک عمر خودزنی کردیم اینم روش.

سمانه سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 17:06 http://daqqolbab.blogfa.com

سلام به همه!

یه پیشنهاد:
بیاین همه گی یه هو حمله نکنیم به یه کامنت مخالف! چقدر نرگس خانوم ال و نرگس خانوم بل کردین!

سلام
موافقم!
(از نظر اخلاقی صحیح نمیدونم که کامنت بچه ها رو تایید نکنم)
ممنون سمانه جان

سایه دوشنبه 11 بهمن 1395 ساعت 12:40

ببخشید خانم نرگس خانم فکر کردید ما دیوونه ایم که بعد از کلی زحمت و درس خوندن و تلاش شبانه روزی و ... حالا کشورمون و خانواده های عزیزمون رو ول کنیم و بریم یه ور دیگه دنیا که هرچی هم خوب باشه، آخرش فرهنگ و زبان و هزارچیزش با ما تفاوت داره!!
نخیر اینجوری نیست اما وقتی توی کشور خودت اصلا بهت بها نمیدن چی کار میشه کرد؟ من پیش وجدان خودم مطمئنم که هر تلاشی میشد رو کردم تا همین جا بمونم و اینجا رو بسازم اما تمام مسیرهام به بن بست خورد یا به بن بست رسوندنش... من حتی وقتی بعد از کلی تلاش، هیچ جوری کار پیدا نکردم خودم به فکر کارافرینی افتادم، با اینکه ضررش خیلی بالا بود و سرمایه ام رو هم از پس انداز یک عمر مادر کارمندم به سختی جور کردم اما اخرش بعد از کلی دوندگی و دنگ و فنگ جورواجور، مجوز رو به من ندادن و به نور چشمی ها (امثال شما!) دادن. حتی کتمان هم نکردن که اوشون پارتی کلفت داشتن! بعد که من اعتراض کردم با نگاهی تحقیرامیز گفتن واقعا انتظار داشتی مجوز رو به تو بدون هیچ پشتوانه ای بدیم؟ دیگه من چیکار باید می کردم که نکردم؟ بیخیال شعارهایی که میزنید بشید. چون شما وصل به بالا هستید و همه چی خوبه، دلیلی نمیشه که برای ما مردم عادی هم همینطور باشه!!

رامین یکشنبه 10 بهمن 1395 ساعت 20:35

در مورد کامنت کاربری با اسم نرگس میخوام بگم که: این دشمن دشمن کردن شما ما رو به این حال و روز انداخته!
در مورد تحریم هم بهتره یه مقدار ریشه ای فکر کنید و ببینید دلیل تحریم شدن مون چی بود....
شما شرایط رو مهیا کن تو این مملکت من قول میدم نود درصد اونایی که فکر مهاجرت هستن منصرف میشن....آمریکا و اروپا هرچقدر هم بهشت باشه باز ما دلمون میخواد در خاک خودمون درس بخونیم و کار کنیم ولی واقعا شرایط فراهم هست؟؟؟ این همه تحصیل کرده ی بیکار داریم....این همه مشکلات اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی....این همه دزدی.....این همه حسرتی که به دلمون موند.....با هزار امید و آرزو درس خوندیم ارشد گرفتیم که یه زندگی عادی داشته باشیم ولی عادی که سهله حتی داریم زندگی بخور نمیر مون رو هم از دست میدیم....
شما حس میکنم یا در ایران زندگی نمیکنید و یا اینکه از بچه های باااااالا هستید! یه مقدار از اون بالا تشریف بیارید کف جامعه و ببینید چه خبره.

خواننده قدیمی یکشنبه 10 بهمن 1395 ساعت 07:40

سلام این خانم نرگس یک کم ادبیاتشون رو تغییر بدن بد نیست ها. بابا دعوا که نداریم ایجاد وبلاگ هست جایی برای ابراز تجربیات و علایق مشترک و کمک به هم و کسب تجربه در بعد خیلی کوچک نه میدون دعوا
منم تو اطرافم فقط اونهایی که پزشک شدن عاقبت به خیر شدن دکترای متالوژی میشناسم شاگرد اول ارشد بود بیکار طفلک حق التدریس بود. اصلا حرفهای خانم نرگس رو قبول ندارم

محمد. یکشنبه 10 بهمن 1395 ساعت 03:00

سلام .
1- راجع به کامنت خانم نرگس:
"امکان هر نوع خشونت را باید بدهی" غلطه . شاید منظورت احتمال باشه.

------------------------------------------------
2- با وجود بعضی منطق و طرز فکرها که همه روزه و همه جا حتی در میان بعضی کامنت های وبلاگ ها! میشه دید، بیاید به ترامپ کمی حق بدیم و "احتمال" ش رو بدیم که منظورش جلوگیری از ورود بعضی ادم های خطرناک به خاکشه. خطرناک برای بشریت، و همچنین برای امنیت مردم آمریکا.
اگر مثلا عده ای از بودایی ها با تکیه بر اصول تفکر بوداییسم به خودشون بمب می بستن و مثلا میومدن پلاسکو رو و آتش نشان هامونو به این روز می انداختن، یا مثلا برج میلادو با کلی آدم با خاک یکسان میکردن، ایا دوست نداشتید سر به تن هرچی بودائیه نباشه؟؟ ایا به خودتون حق نمیدادید که ورود هرچی بودایی به ایران رو ممنوع کنید؟ ایا حداقل یکم هم شده حس ناخوشایندی به این مکتب پیدا نمیکردید؟

البته من با این تصمیم ترامپ کاملا مخالفم اما اگر ذره ای منطقی باشیم کمی به اون جامعه که مسلمون ها با شعاری که از شعارهای اصلی دینشونه، یعنی شعار جهاد، در یک روز باعث مرگ فقط 400 آتشنشان بیگناه با آواری چندصد برابر پلاسکو روی سرشون و مرگ چند هزار نفر انسان بی گناه در اون روز شدن، به اون جامعه ذره ای حق میدیم که حداقل ذره ای نسبت به این مکتب و پیروانش بدبین یا وحشت زده یا دارای نفرت باشن. لطفا نگید که مسلمون نبودن یا این حرفا. من کاری به درست یا غلط بودن برداشتشون از اسلام ندارم. مساله اینه که عده ای که از ته دل خودشونو مسلمون میدونستن این کارا رو کردن. حتی جون خودشونم برای انجامش دادن. یعنی اعتقاد راسخ داشتن.


3- به نظر من این دستور را فعلا صادر کردن تا مقامات وزارت خارجه را جابجا کنن و قوانین سختگیرانه تر و دقیق تر را حاکم کنن. من فکر میکنم خیلی برای دانشجوها سخت نخواهند گرفت و انشالله از خرداد ماه دانشجوها میتونن برن برای گرفتن ویزا اقدام کنن.
بالاخره اونها هم درک میکنن شرایط رو و قطعا این اقدام یه مساله ی ضروری بوده و برای جلوگیری از نابسامانی ورود مهاجرین و در راستای شعارهای داده شده بوده.

در مورد دیوار مرز مکزیک، من خودم از دوستانی که غرب امریکا ساکن هستن بارها شنیدم که از وضع مهاجرای مکزیکی انتقاد داشتن. و معمولا ورود مواد مخدر و خیلی مافیای دیگه در اون بخش یه جورایی به مرز مکزیک ربط پیدا میکنه. البته ساخت دیوار بیشتر یه اقدام تبلیغاتیه. چون اگر قرار بود بی دردسر بسازنش هیچ لزومی به رسانه ای کردن و داد و فریاد زدنش نبود و راحت تو خاک خودشون دیوار میساختن. فک نمیکنم با ساختن یه دیوار بشه خیلی جلوی کسی رو گرفت. یه قدم دو قدم هم نیست. کسی که قصد ورود غیر قانونی به امریکا رو داره حتی شده از زیر دیوار تونل هم بزنه وارد میشه.

فقط امیدوارم باز برادرای مسلمون قاط نزنن و یه کلوپی یا کودکستان یا مدرسه ای رو به رگبار نبندن اونجا باز. یا چیزی رو منفجر نکنن. چون این کار درواقع تاییدی بر اقدام ترامپه.

یه چیز دیگه هم تو گلوم مونده اگه نگم خفه میشم. به اون خانم که کامنت گذاشته میگه خاک دشمن. خانم محترم من از امریکا دفاع نمیکنم و دوست هم نمیدونمش ، اما میدونم هر کشوری منافع خودش رو در اولویت قرار میده. اما راجع به اینم مطمئنم که دشمن اونیه که صد ها هزارتا از جوونای این مملکتو به خاک و خون کشید و بعد تو پولتو جمع میکنی میری تو خاکش خرج میکنی و آبادش میکنی، دلت هم خوشه که از نظر معنوی رشد کردی! دشمن اونیه که به نوجوون مملکتت توی فرودگاه تجاوز کرد و از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به خودتو مملکتت فروگذار نمیکنه بعد تو باز سرمایه مملکتو میبری میریزی توی جیبش برای دیدن چارتا سنگ و کلوخ. باز دلت خوشه که به خدا نزدیک شدی اینطوری. کسی که دوست و دشمن رو درست تشخیص نمیده از دشمن هم خطرناکتره.

اکبر شنبه 9 بهمن 1395 ساعت 19:40

منم حال و روزم خوش نیست تو دو هفته ای که گذشت بابام سکته قلبی کرد. مقاله ام که ریوایز خورده بود ریجکت شد. استادم هم کلا لج کرده باهام و به خاطر استخدامم اصلا تحویلم نمی گیره. نمی دونم چیکار کنم به نظرم دکتری با این وضعیت من دیگه دست نیافتنی شده و بهتره همین الان انصراف بدم شما جای من بودین چیکار می کردین؟

برای پدرتون متاسفم؛ انشاالله که حالشون زود خوب میشه و به سلامت کامل میرسن. من اگر جای شما بودم، فعلا هیچ تصمیمی نمیگرفتم. وضعیت اطراف شما، بیماری پدرتون و گرفتن ریجکت مقاله، وضعیت نرمالی نیست و تصمیم گیری در این وضعیت کاملا اشتباه هست. بزارید یه مدت بگذره. از این ریجکتی ها خیلی هامون داریم، نگران نباشید.

سایه شنبه 9 بهمن 1395 ساعت 16:11

سمیرا جان حق کاملا با شماست، نباید امسال همه تخم مرغ هام رو تو یه سبد میذاشتم! اما خب تنوع و انعطاف رشته های امریکا و هم چنین دانشگاه هاش و فاندهای فوق العاده اش، کاملا متفاوته حتی با کانادا خیلی فرق داره. و متاسفانه با امضای این حکم، تمام بچه های متقاضی امریکا که کم هم نیستن، سرازیر میشن به چند کشور انگلیسی زبان و خب شرایط پذیرش خیلی رقابتی تر و سخت تر میشه مسلما...
و اون دوستم که براتون گفتم هم به سرعت برگشت اما متاسفانه از فرودگاه دیپورت شد! و الان حال این دوستم رو فرض کنید که فقط تز دکتری اش مونده بود که تموم کنه و کلا حالش خیلی خیلی بده...
متاسفم برای خودمون... حداقل کاش با کسانی که قبلا وارد امریکا شده بودن این کار رو نمی کردن...

در مورد آمریکا کاملا حق با شماست؛ حتی سطح علمی دانشگاه هاش هم بالاتر از هر جای دیگه است اما کاری از مردم عادی برنمیاد. بچه های مسئولین میرن برامون از خاطرات آمریکاشون میان تعریف میکنن!
در مورد دوستتون واقعا متاسفم. مثل اینکه خیلی ها رو تو فرودگاه دوحه نگه داشتن، حتی اونهایی هم که گرین کارت داشتن. من که از صبح با فکر کردن به شرایطی که دوستام در اون گیر افتادن و وضعیت خودمون در مقابل عربستان، لبنان، فلسطین، افغانستان حسابی تمرکزم رو از دست دادم و اصلا نتونستم کار کنم و خیلی خیلی ناراحتم.

زهرا شنبه 9 بهمن 1395 ساعت 15:39

خیلی ممنونم سمیرا جان.ممنون از وقتی که گزاشتی و کامل جوابمو دادی.

خواهش میکنم؛ موفق باشی.

نرگس شنبه 9 بهمن 1395 ساعت 15:37

سلام. برام خیلی عجیبه! من در ایران زندگی می کنم و تاکنون از هیچ سهمیه و امتیازی استفاده نکرده ام و همیشه هم همه چی خوب بوده. شما و دوستانتان خودتان این مشکل را برای خودتان درست کردید. خب معلوم است وقتی در خاک دشمن ساکن شدی امکان هر نوع خشونت را باید بدهی.
و واقعا چرا باید دولت ایران درباره اتباع خودش به دولت آمریکا اطلاعات بدهد؟
ترامپ و اوباما خیلی هم با هم فرق ندارند. فقط شما تازه صابون آمریکا به تنتان خورده. خب ایران نبودید تا مزه تحریم را بچشید. حالا که پر تحریم به گوشه قبایتان خورده آهتان درآمده. نگران نباشید این نیز بکذرد.

نیازی برای پاسخ دادن به این کامنت نمی بینم برای اینکه شما فقط خودت رو داری نگاه میکنی و میلیونها فارغ التحصیل بیکار و بدون درآمد رو نمی بینی. کاش یه مقدار نسبت به همنوع مان مهربانتر باشیم.

امید پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 ساعت 16:58

سلام
یه سوال ؟ چرا زندگی نسل ما اینقد سخته؟ داخل ایران که مشخصه ،خارج ایرانم که اینجوری شده...امیدوارم این سیاست به کشورهای دیگه هم وارد نشه

سلام
واقعیتش خارج ایران، بسته به کشور، مثل ایران اینقدر سخت نیست. فقط الان بچه های ما در آمریکا دچار مشکل شده اند، خوشبختانه در کشورهای دیگه اونقدر وضعیت اسفناک نیست.

داود شاکری پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 ساعت 13:49 http://shakeriostad.blogfa.com/

اگه کسی لاتاری برنده شده باشه تکلیفش چیه؟

اینجور که وکیلهای مهاجرتی میگن، همه چیز مسکوت میمونه تا یک ماه دیگه.

سایه پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 ساعت 09:00

وای سمیرا جان... تورو خدا منم دارم دق می کنم. دوستی دارم که ویزای مالتیپل داره و اومده ایران برای مراسم عروسیش و حالا دیروز تا حالا اصلا هنگ کرده نمیدونه چیکار کنه...
خودمم بعد از کلی مصیبت تافل و جی ار ای، امسال که همه نمره هام خوب شدن اقدام کردم برای کلی دانشگاه امریکایی و خیلی هم تا حالا توی این راه هزینه کردم و چقدر هم برای فال2017 امیدوار به پذیرش های خوب بودم و الان خیلی خیلی خیلی نا امیدم... چقدر جلوی خانوادم ایستادم و چقدر حرف شنیدم و چقدر از هزینه هام زدم برای رفتن توی این راه و حالا واقعا فقط دلم میخواد بمیرم...
تنها... از اینجا رونده و از اونجا مونده...

نگران نباش عزیزم.
فکر نمیکنم روی ویزای دانشجویی محدودیت بزاره. اما یه ماهی باید صبر کرد. خیلی از کارشناس ها میگن که ترامپ میخواد گربه رو دم حجله بکشه و به دنیا بگه که من با اوباما فرق دارم و از این حرفا. با این حال، همه تخم مرغ هات رو تو یه سبد نزار و برای کشورهای دیگه مثل استرالیا یا کانادا هم اقدام کن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد