مزه زندگی یک دانشجوی دکتری

روزنوشته های یک دانشجوی PhD

مزه زندگی یک دانشجوی دکتری

روزنوشته های یک دانشجوی PhD

تست های آماری

یک ضعف بزرگی که من دارم و البته در نتیجه برنامه آموزشی غلط دانشگاه ها یا دقیق تر وزارتخانه هست، اینه که هنوز به روش های ارزیابی نتایج اِشراف ندارم. منظورم از روش های ارزیابی بیشتر روش های تست آماری هست که هر کدوم برای خودشون یه ماجرایی دارن و من با کلی تلاش و دیدن مقالات تازه یه چیزایی ازشون سر در میارم اما اگر کسی ازم بپرسه، شاید نتونم درست جوابش رو بدم.

همونطور که گفتم این رو میزارم به پای اینکه هیچ درسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای بچه های مهندسی در این زمینه ارائه نمیشه و فکر میکنم این مباحث بطور اختصار در یه درس خاص گنجانده شده که اساتید بعلت ضعف خودشون حاضر به ارائه اون درس نمیشن و اینگونه میشه که اون ضعف از استاد به دانشجو منتقل میشه و من هم اگر یه زمانی استاد بشم، این ضعف رو به دانشجویان بعدی منتقل میکنم و این میشه یه حلقه بی نهایت که همچنان ادامه خواهد یافت!

و من مطمئنم خیلی از مقالاتی که بچه های مهندسی مینویسن و با ریجکت مواجه میشن، بخش عمده مشکل شون از همین قسمت ارزیابیِ نتایج است که نمیتونه داوران رو در مورد برتری روش پیشنهادی شون متقاعد کنه.

در همین زمینه یه خاطره ای رو براتون نقل میکنم:

دو سه سال قبل یکی از بچه های دکتری دانشکده مون جلسه دفاع داشت. از قضا در مورد مقاله، برعکس بقیه بچه های دانشکده، دستش حسابی پر بود و با 5-6 تا مقاله ISI میخواست دفاع کنه (من سر جلسه دفاع اون دانشجو نبودم و دوستانم بعدا برام تعریف کردن). سر جلسه دفاع یه بخش از روش ارزیابیش مورد تردید یکی دو تا از اساتید قرار میگیره اما از اونجایی که اون اساتید هم خیلی وارد نبودن، با توضیح مختصر اون دانشجو ختم به خیر میشه. اما بعد از دفاع، بعلت نزدیکی زمینه تز اون فرد با تز من، دکتر ف از من خواست که تز اون فرد رو بخونم و نظرم رو بگم و تا اون موقع هم در مورد اون بخش مورد تردید هیچی بهم نگفت. من تز رو خوندم، تمام تز روبراه بود و مشکل خاصی ندیدم تا اینکه به بخش ارزیابی نتایجش رسیدم. اشتباه اون فرد در روش ارزیابی بسیار فاحش و زننده بود! حتی احتمال اینکه بچه های کارشناسی ارشدمون هم اون اشتباه رو مرتکب بشن، خیلی پایین بود. به هر طریق خبر رو قبل از اینکه به دکتر ف بگم، به گوش اون فرد رسوندم تا بتونه قضیه رو هر جور خودش میدونه جمع و جور کنه تا داورها ازش آتو نگیرن و اون فرد هم اون اشکال رو برطرف کرد (البته بگذریم که خیلی دوست نداشت زیر بار حرف من بره و کلی برای من اشتباهش رو توجیه میکرد).

بهر طریق، من اشتباه اون فرد رو هیچوقت نذاشتم به حساب کم سوادی اون فرد، بلکه گذاشتم به حساب اینکه آخرای تزش رو سریع میخواسته جمع کنه و البته در زمینه ارزیابی نتایج اون هم مثل بقیه مون ضعف داشت. اما نکته جالب تر اون داورها بودن که هیچکدوم جرأت نکرده بودن که با قاطعیت اون بخش رو زیر سوال ببرن که البته این هم نتیجه همون ضعفی است که گفتم (اساتیدمون هم ضعف ارزیابی نتایج رو دارن).

تمام این حرفها رو زدم تا اینجا بگم که من هم این ضعف بزرگ رو دارم و کم کم دارم یکی از روش های تست رو یاد میگیرم و حالا امیدوارم که چپه چپه یاد نگیرم!

کاش روزی برسه که در مقطع تحصیلات تکمیلی یه چند تا درس ریاضی برای بچه های مهندسی گنجونده بشه و البته بصورت اجباری هم باشه نه اختیاری!

نظرات 7 + ارسال نظر
یه سوال یکشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 15:15

منظورم بیشتر این بود که اگر تجربه این رو دارید که استاد نصف پول رو براتون داده باشه، چطور بهش اینو گفتید که زشت نبوده نباشه....

راستش من تجربه نصف پول رو ندارم، تجربه همه پول رو دارم!
یه مقاله کنفرانسی بود و اون زمانی که میخواستم ثبت نام کنم، کارهای مربوط به گرنت استادم دست من بود و البته مهلت خرج کردن گرنت سال قبل داشت تمام میشد. من هم به استادم گفتم اگر اشکال نداره از گرنت شما هزینه اش رو پرداخت کنیم!

یه سوال جمعه 9 مرداد 1394 ساعت 15:50

با توجه به اینکه گفتید در رشته شما برای چاپ مقاله هاتون باید پول پرداخت بشه، این سوالو می پرسم:
کل این پول رو خودتون (دانشجو) پرداخت می کنید یا بخشی از پول چاپ مقاله در مجله رو استادتون میده؟ می خوام بدونم روال معمول چجوریه و برای شما چور بوده؟

همه مجلات اینجوری نیستن
اما در مورد مجلات پولی هم قاعده خاصی نداریم؛ برخی اساتید خودشون در چاپ مقالات کمک میکنن اما برخی دیگر هم اصلا به روی خودشون نمیارن.

صبا سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 21:22 http://gharetanhaei.persianblog.ir/

سلام عزیزم.

جانا سخن از زبان ما می گویی. والا ما 3 واحد آمار گذراندیم اونم که امار کاربردی نبود، منم بدجوری خلا آمار رو حس میکنم.

لیلی سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 18:32

سلام سمیرا جون
راستش این مشکل خیلی توی رشته من بوجود نمیاد اما برای اطرافیانم که در گروه مهندسی مشغولند .دیدم همچین مشکلاتی که بیان کردی و واقعا جای تاسفه

الیسما سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 14:24

امان از آمار و روشهاى ارزیابى...ما هم یه بخش تزهامون همین تجزیه تحلیل آماریه که با spss انجام مى دادیم و براى خودش ماجراها داشت .
انشاله که درست و کامل یاد مى,گیرى عزیزم موفق باشى

ممنونم الیسماجون

زهرا سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 13:55

سلام دوست خوبم
ما هم که شیمی هستیم همچین چیزی رو تو درسامون یاد نگرفتیم و من خودمم فعلا تا اینجا بهش نیاز پیدا نکردم ولی میدونم که خیلی مشکل خواهم داشت علاوه بر این خیلی از درسای اصلی که نیاز داریم بلد باشیم هم مشکل داریم...

سلام عزیزم
انشاالله شما هم اینها رو به خوبی یاد بگیری

ماسک سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 07:27

"خیلی از مقالاتی که بچه های مهندسی مینویسن و با ریجکت مواجه میشن، بخش عمده مشکل شون از همین قسمت ارزیابیِ نتایج است"
پس اون دانشجوی دکترا 5،6تا مقاله ISI ش چطوری با همچین اشتباه فاحشی ریجکت نشده بودن ؟

همونطور که گفتم اون بخشی که اون اشتباه رخ داده بود، آخرای تز اون فرد بود و هنوز روی اون بخش مقاله ای نداشت.
تو رشته ما یه سری زمینه ها هستن که روش ارزیابی شون خیلی سرراست هست و اکثر افراد اونا رو بلدن اما در برخی زمینه ها اون روش های ارزیابی کارایی نداره و باید به سراغ روش های دیگه رفت. تز اون فرد هم چنین رویه ای داشت، آخراش خیلی خاص شده بود و البته اون هم سریع میخواست تزش رو جمع کنه.
در مورد تعداد مقالات هم متاسفانه تو رشته ما بچه ها همون دو تا ISI اول رو به زور اکسپت میگیرن و تعداد افرادی که مثل اون شخص مقالات شون بیشتر بوده زیر 5 نفر هست! (تو دانشکده مون)
* نکته ی مهم اینکه تعداد مقالات واقعا مهم نیست، کیفیت مهم تر هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد